Dutch Design is een breed begrip: de letterlijke betekenis ´Nederlands ontwerp´ omvat een breed scala aan onder meer meubels, producten, kunst, of een combinatie hiervan. In vroeger tijden waren mensen aangewezen op lokale meubelmakers en ontwerpers: spullen uit het buitenland waren onbetaalbaar. Het Nederlandse product wordt tegenwoordig aangeduid met de Engelstalige term Dutch Design: nu wereldwijd een begrip in de wereld van (interieur)design en kunst.

Tussen toen en nu

 

Bij het horen van de term Dutch Design wordt veelal aan meubels gedacht, maar ook architectuur en haute couture dragen de benaming met verve. Denk bijvoorbeeld aan David Zocher, Anton Bolsius, Viktor & Rolf en Marlies Dekkers. Nederlands design is vandaag zelfs tot in Japan nagebootst: themapark ´Huis ten Bosch´ in Sasebo is zelfs een complete replica van een Nederlands stadje, compleet met de Utrechtse Domtoren en een touwfabriek uit het VOC-tijdperk. De verspreiding van Dutch design zoals we dat nu kennen, begon in feite al tijdens het koloniale tijdperk, toen Nederlanders de wereld over vaarden en nederzettingen stichtten in onder meer hedendaags New York. Dit uiteraard inclusief de bouw van typisch Nederlandse huizen, waarvan sommigen nu nog steeds overeind staan. Ondanks dat Nederlands design dus al eeuwen bestaat, raakte de term Dutch Design pas vanaf eind jaren tachtig in trek.

 

Massaal of uniek?

 

Dutch Design is tegenwoordig zowel uniek als massaal: de producten van bijvoorbeeld HEMA zijn een voorbeeld bij uitstek van hedendaagse Nederlandse producten welke wijdverspreid verkrijgbaar zijn. De winkelketen heeft zelfs vestigingen in onder meer Spanje en Engeland. Een ander voorbeeld van een ontwerp van Nederlandse makelij wat massaal geproduceerd is, is de Lotek-lamp van Benno Premsela: een sober en betaalbaar ontwerp welke wereldwijd in productie genomen is. Uiteraard zijn er nog altijd Dutch Design-producten te vinden welke minder massaal worden geproduceerd: de Nederlandse haute couture is, net zoals zijn buitenlandse tegenhangers, nog altijd uniek en onbetaalbaar voor de gewone mens.

Hedendaagse trends

 

Ontwerpers zoals Iris van Herpen laten zich tegenwoordig steeds meer inspireren door ouderwetse technieken en materialen zoals het Delfts Blauw, en ook het aspect duurzaamheid komt steeds meer terug in de redenen achter een ontwerp. Zo stelt de Nederlandse meubelontwerper Piet Hein Eek: ´Afval is Goud!´ Hiernaast is de tendens tegenwoordig ook een verschuiving van persoonlijk eigendom naar collectief gebruik, en worden de productielijnen meer en meer afgestemd op lokale mogelijkheden. Ook is Dutch Design nog altijd erg populair. Zo heeft de Duitse ontwerper Maarten Baas zich gespecialiseerd in Dutch Design, en maakt hij furore met zijn ´smoked´ collectie, waarvoor hij stoelen letterlijk in brand steekt.

 

Tot slot

 

Dutch Design is tegenwoordig wellicht niet meer zo sober, industrieel en eenvoudig als dat het vroeger was, toch blijft een zekere eenvoud en typisch karakter als kenmerk aanwezig. Enthousiast geworden over de wereld van Dutch Design? Kom nog eens terug op DutchDesign.nl en lees alles over de nieuwste trends, leukste inspiratie en mooiste ontwerpen op het gebied van wonen en interieur!